Najlepszy sport na wiosnę

Szukacie idealnego sportu jaki nie będzie Was przemęczał, a przeciwnie, sprawiał ogromną przyjemność na świeżym powietrzu i oczywiście spowoduje, że polepszy się Waszak kondycja, samopoczucie i oczywiście zdrowie? No to nordic walking jest idealny, szczególnie, jeśli szukacie sportu na wiosnę i lato, ale nie tylko, bo tak naprawdę ten rodzaj aktywności nadaje się przecież na każdą porę roku, nawet w niepogodę, no chyba, że pada deszcz wtedy faktycznie nikomu raczej nie chce się uprawiać żadnego sportu. Nordic walking czyli chodzenie z kijkami to sport, który staje się coraz bardziej popularny a podebrany został od treningów wykonywanych przez narciarzy biegowych, którzy nie zawsze mogą trenować zimą na nartach. Oczywiście dla osób, które szukają po prostu fajnego sposoby na polepszenie kondycji i miłe spędzenie czasu jest to po prostu rekreacja i tak powinno pozostać, jednak musi być wykonywana w odpowiedni sposób, tyko wtedy będzie dawać odpowiednie rezultaty. W związku z tym poleca się, aby najpierw dowiedzieć się więcej na temat tego sportu a dopiero później się za niego brać – w przeciwnym wypadku może okazać się, że po prostu się zniechęcimy. Jeśli jednak ktoś, kto ma odpowiednią wiedzę na ten temat zaleci nam odpowiednie ćwiczenia może okazać się, że nie dość, że jest to przyjemne to jeszcze bardzo zdrowe.

Nordic walking tylko dynamicznie?

Jeśli patrząc na przechadzające się po lasach czy parkach osoby, które poruszają się ze specjalnymi kijkami, jakimi są kijki nordic walking wydaje Wam się, że wszystkie wykonują to prawidłowo to jesteście w wielkim błędzie – niestety. Bardzo często bowiem wiele osób po prostu kupuje kijki i chodzi sobie powoli, nie rozumiejąc właściwie istoty tego ćwiczenia. Wydaje im się, że kijki pomagają, ale nie zawsze tak jest szczególnie, jeśli nie są one odpowiednio dobrane. Nordic walking bowiem to faktycznie marsz z kijkami ale jego istotą jest tylko i wyłącznie dynamiczny marsz, co oznacza, że powolne chodzenie w nieodpowiedni sposób nie dość, że niczego nie daje to jeszcze może okazać się, że bardziej zaszkodzi aniżeli nam pomoże. Niestety taka jest prawda, bowiem zamiast dowiadywać się na czym polega aktywność jaką chcemy uprawiać, sami dopowiadamy sobie jakieś ideologie, a to poważny błąd. Nordic walking musi być dynamicznie przeprowadzany, co nie oznacza znów z drugiej strony, że mamy robić to tak intensywnie, że aż będziemy się męczyć. Nie wolno nam popadać ze skrajności w skrajność, a żeby tego uniknąć musimy po prostu dowiedzieć się jak się to robi. Najlepiej skorzystać z pomocy osób, które znają się na tym faktycznie, może udać się na jakiś kurs czy chociaż kilka lekcji, bowiem wtedy nauczymy się jak technicznie maszerować i odczujemy sporą różnicę.

Rozgrzewka przed nordic walking

Każdy rodzaj aktywności fizycznej wymaga rozgrzewki, powie nam to każdy, kto uprawia sport, powie nam to nauczyciel wychowania fizycznego jak i trener. Wszyscy o tym wiemy ale nie wszyscy się do tego stosujemy, szczególnie, kiedy dopiero zaczyna się jakieś treningi czy aktywność fizyczną. Popełniamy największy możliwy błąd, a więc zaczynamy ćwiczyć bardzo dużo, bowiem pierwszego dnia mamy najwięcej siły, tymczasem za chwilę, bardzo szybko okazuje się, że się po prostu przetrenowaliśmy, w naszym organizmie wytworzył się kwas mlekowy w efekcie czego kolejnego dnia bardzo trudno jest nam się w ogóle poruszać, a co dopiero ćwiczyć kolejny raz tak intensywnie. Tymczasem to właśnie wtedy powinniśmy ćwiczyć dalej, bowiem zakwasy miną i już więcej nie powrócą. Niestety wielu z nas tego nie robi i zapomina, jak bardzo istotna jest rozgrzewka. Rozgrzewkę stosujemy przed każdym rodzaje aktywności, również nordic walking ponieważ nie jest to zwyczajny spacer tylko masz który uaktywnia większość mięśni. Jak powinna wyglądać rozgrzewka przed marszem? Standardowo, wystarczy kilka ćwiczeń rozciągających, wykonywanych oczywiście bardzo powoli, ponieważ w przeciwnym wypadku nawet rozgrzewka może nam zaszkodzić i spowodować naciągnięcie mięśnia czy ścięgna albo zakwasy. A dlaczego jest ona konieczna? Bo nordic walking to marsz dynamiczny i jaki jest jego cel.

Dobieranie długości kijków

Osobom, które zaczynają jakikolwiek sport czy imają się nowe aktywności fizycznej często wydaje się, że wcale nie muszą wiedzieć na ten temat wiele, a właściwie nic. Dowiedziały się cokolwiek od kogoś i stwierdziły, że też spróbują. Dotyczy to biegania i wszystkiego innego, a jak wiadomo, bieganie to idealny przykład popełniania błędów – również ćwiczenia fizyczne Od razu nastawiamy się na duże efekty, a tak być nie może. Trzeba na wszystko czasu i koniecznie trzeba powoli zaczynać i coraz bardziej zwiększać intensywność ćwiczeń, a nie odwrotnie, bo nie tylko się zniechęcimy ale też możemy sobie zaszkodzić. W przypadku nordic walking jest dokładnie tak samo, a do tego jeszcze konieczne jest dobranie odpowiedniego sprzętu i ubioru. Bardzo istotna jest długość kijów, oczywiście jest to najbardziej istotne jak również wybranie dobrej jakości kijków, w przeciwnym wypadku ćwiczenia mijają się z celem. Po pierwsze należy zastanowić się czy potrzebne są nam na przykład kijki o stałej długości czy na przykład teleskopowe, czyli takie o zmiennej długości. Czasami się to przydaje. Co dalej? Kijki mają różne długości, zazwyczaj różnią się co około 5 centymetrów, dlatego można dobrać idealne rozwiązanie dla siebie. A jak? Osoby, które uprawiają nordic walking rekreacyjne dobierają kijki mnożąc wzrost razy 0,66 natomiast te bardziej wysportowane razy 0,68. Ważne, aby łokieć był zgięty na 90 stopni, wtedy znaczy to, że dobraliśmy je prawidłowo.

Nauka nordic walking

Do marszu w stylu nordic walking warto podejść od samego początku profesjonalnie, ale aby tego dokonać niezbędne byłoby poradzenie się profesjonalisty, czyli jakiegoś trenera albo po prostu osoby, która ma na ten temat już jakiekolwiek pojęcie, a my przecież nie mamy aktualnie żadnego. W większych, ale i w mniejszych miastach coraz częściej organizowane są specjalne kursy albo spotkania z miłośnikami tego rodzaju aktywności albo osobami, które są dopiero zainteresowane rozpoczęciem. Tak czy owak warto jest zapisać się na taki kurs chociażby z tego powodu, że możemy poznać nowe fajne osoby, zaprzyjaźni się i oczywiście zacząć marsz tak jak faktycznie powinno się to robić, unikając niepotrzebnych kontuzji albo po prostu znudzenia się tą aktywnością. Bez trenera i bez spotkań z innymi bardzo szybko możemy mieć dość, no chyba, że po prostu lubimy samotność, wtedy możemy robić to samodzielnie, ale i tak warto jest zacząć od kursów czy po prostu pomocy trenera albo osoby, która wie na ten temat cokolwiek. Specjaliści z nordic walking twierdzą, że aby opanować technikę chodzenia, oczywiście prawidłowego potrzeba odrobiny czasu. Średnio są to trzy lekcje, może być mniej może być więcej – każdy jest przecież inny i jest mniej albo bardziej wysportowany, ale na pewno nie da się tego nauczyć odpowiednio tylko z książki.

Ubiór na nordic walking

Każdy rodzaj sportu czy aktywności fizycznej jaką uprawiamy czy dopiero zamierzamy uprawiać wiąże się z pewnymi koniecznymi ruchami, jakie musimy wykonać. Powinniśmy przede wszystkim posiąść odpowiednią wiedzę na temat wybranej przez nas aktywności tak, aby dobrać dobrze sprzęt, który ewentualnie jest niezbędny albo ubiór. Istotne jest to wszystko po to, aby wystrzegać się niepotrzebnych błędów. W przypadku aktywności jaką jest nordic walking jest tak, samo, a więc niezbędna jest wiedza i odpowiedni ubiór. Jak więc ubrać się aby wykonywać te ćwiczenia wygodnie i aby nie zaskoczyła nas nieprzyjemnie żadna pogoda, a nawet jeśli, to abyśmy byli odpowiednio przygotowani. Oczywiście musimy dobrać stój do panującej na zewnątrz temperatury ale wbrew pozorom jeśli jest chłodno wcale nie musimy ubierać się bardzo ciepło. Jest tak, bowiem po rozgrzewce i nabraniu odpowiedniego tempa marszu rozgrzewamy się tak bardzo, że zbyt wiele ciepłych ubrań spowoduje, że możemy się przegrzać i będzie nam niekomfortowe. Warto więc mieć ubrania które oddychają, najlepiej specjalne sportowe ubrania. Wśród tych ubrań najlepiej zaopatrzyć się na przykład w bieliznę oddychającą, w specjalny bawełniany podkoszulek, który będzie wciągał ewentualny pot, w bardzo cienki polar oraz oddychającą kurtkę. T ważne, bowiem podczas marszu jest nam dużo cieplej niż podczas normalnego spaceru czy wizyty w sklepie, bo wtedy nie zdążymy się rozgrzać.

Uwaga na kiepskie kijki

W aktywności jaką jest nordic walking można popełnić naprawdę wiele błędów, szereg takich, które oczywiście nie są niekorzystne dla zdrowia, ale po prostu nie spowodują, że nasza aktywność będzie przyjemna, a taka powinna być. Największym błędem jaki można popełnić w tej kwestii jest niestety zły dobór kijków. A wcale nie jest tot akie trudne, ponieważ nie w każdym sklepie pracuje osoba, która rzeczywiście chce nam w tej kwestii pomóc. To smutne, ale prawdziwe. Aby nie popełnić błędu z wyborem kijków, najlepiej jest najpierw znaleźć osobę, która zna się na marszu nordic walking, albo po prostu przejść się do kilku sklepów czy napisać do tych, które oferują te produkty w Internecie i zapytać o radę. Na tej podstawie da się wywnioskować, czy mamy do czynienia ze specjalistą albo czy chociaż wszyscy mówią nam to samo czy coś podobnego. Bardzo złym wyborem będzie kupno jak najtańszych kijków, ponieważ szybko mogą się one zniszczyć. Najczęstszym problemem jest po prostu pękanie kijków. W najgorszym wypadku takie kijki można zniszczyć nawet w jeden tydzień, a więc bywa, że po prostu wyrzucimy pieniądze błoto. Lepiej kierować się zasadą, że ludzi biednych nie stać na tanie rzeczy, a w związku z tym kupić coś raz a dobrze, bo wtedy rzeczywiście dokonamy dobrego zakupu. Czy tego chcecie czy nie najlepiej i tak znaleźć instruktora, który pomoże nam we wszystkim, chociażby na początku naszej drogi.

Zanim zaczniesz trening

Początki marszu nordic walking nie powinny polegać tylko na tym, że decydujemy się kupić odpowiednie kijki, oczywiście bardzo często robimy to niestety spontanicznie i zaczynamy chodzić. Do takiego marszu człowiek powinien się odpowiednio przygotować – to bardzo istotne, szczególnie, że jest to mimo wszystko trening, a więc nie można po prostu wstać z fotela i po prostu iść tak jakbyśmy szli do sklepu. Podczas tego marszu wykorzystuje się wszystkie mięśnie, no prawie wszystkie, a w związku z tym można nabawić się zakwasów albo nawet bardziej sobie zaszkodzić, w efekcie czego zamiast czerpać przyjemność z tej aktywności, znowu doprowadzimy się do stanu, kiedy będziemy mieli dość po jednym alb dwóch dniach a przecież nie o to chodzi. Należy więc wystrzegać się podstawowych błędów jakie potrafi wykonywać człowiek, szczególnie, jeśli chcemy zatrzymać się przy tego typu aktywności na dłużej albo na zawsze. Rada numer jeden to oczywiście nie kupowanie w pośpiechu i spontanicznie. Rada numer wa – nigdy nie kupujmy byle jakich kijków – muszą być naprawdę dobrej jakości. Rada numer trzy – najlepiej będzie, jeśli zaczniesz od lekcji z instruktorem. Rada numer cztery? Znajdź kopana do ćwiczeń będzie Wam raźniej. Ubierz też odpowiednie ubranie, przede wszystkim oddychające i nie zapomnij nigdy o odpowiedniej rozgrzewce.

Kije trekingowe a kije nordic walking

Kijki do nordic walkingu muszą być odpowiednio dobrane pod kątem naszego wzrostu – o tym już wiecie, ale czy można pomylić się z doborem kijków, kupując na przykład kijki służące do innego rodzaju aktywności ruchowej? Owszem i to wcale nie jest takie trudne, szczególnie, jeśli traficie na złego sprzedawcę albo sami wybierzecie kijki czy też o prostu traficie na nieodpowiedni sklep w internecie, gdzie nie do końca wszystko opisane jest jak należy – tak być nie powinno ale niestety tak bywa. W związku z tym jak rozpoznać odpowiednie kijki i jak można się pomylić? Najczęściej pomyłka dotyczy wyboru kijków trekingowych zamiast kijków do nordic walkingu. Czym różnią się te kijki i jak je rozpoznać? Otóż kijki trekingowe służą do chodzenia tylko i wyłącznie po górach, w związku z czym rękojeść tych kijków dopasowana jest w taki sposób, aby trzymać je w odpowiedniej pozycji, a mianowicie w pozycji bardziej pionowej. Są to kije teleskopowe, a więc składane i mają specjalny zabezpieczający kijek. Natomiast jeśli chodzi o tego typu kijki to nie da się używać ich do chodzenia techniką nordic walking, ponieważ już po krótkiej chwili okazało by się, że będą boleć nas dłonie, a nie taki jest tego sens. Kije nordic walking są wykonane tak, aby leżeć w dłoni idealnie, aby czerpać przyjemność z chodzenia, tymczasem nie nadawały by się one jako kijki do pomocy przy chodzenia w górach.

Buciki na kijkach

Bardzo często wśród osób uprawiających nordic walking, albo przynajmniej wśród tych, którym wydaje się, że robią to prawidłowo zauważa się, że na ich kijkach znajdują się pewnego rodzaju gumowe osłonki. Osłonki te określa się mianem bucików i rzeczywiście są one przydatne, ale tylko i wyłącznie w konkretnych momentach. Z powodu braku wiedzy buciki te często używane są nie w tych warunkach, których powinny być używane, najczęściej po prostu cały czas. Tymczasem gdyby poczytać odrobinę na ten temat, czego często nikomu się nie chce szybko dowiedzielibyście się, że buciki te można używać tylko i wyłącznie na twardej powierzchni! Co to oznacza? Otóż, jeśli spacerujecie po chodniku, ulicy czy jakiejś utwardzonej powierzchni, to buciki te są bardzo przydatne, bowiem kijki po prostu się nie ślizgają, są jakby bardziej przyczepione do powierzchni – mają po prostu lepszą przyczepność tak jak to bywa w przypadku dobrze dobranych opon. Niestety jeśli takie gumowe nakładki stosujemy w lesie, czy gdzieś, gdzie jest bardzo miękka powierzchnia, to nie ma to najmniejszego sensu, bowiem tam nie uzyskamy przyczepności poprzez gumę, ale ściągając ją. To bardzo ważne, bowiem ostra część kijka zatopi się wtedy w ziemi i będziemy mogli rzeczywiście odepchnąć się odpowiednio tak jak to powinno wyglądać.

Advertisement
System reklamy Test
Categories
Links: