Czy można istnieć w branży muzycznej bez reklamy w internecie? Zapewne można, ale trudno będzie w ten sposób osiągnąć znaczący sukces. W XXI wieku prędzej poradzi sobie ten, kto promuje się tylko w sieci i ignoruje inne media niż na odwrót. Zwłaszcza początkujący twórcy, którzy koncertują rzadko albo wcale muszą polegać na www. A więc co można zrobić, by skutecznie promować swoją muzykę w internecie?
Agencje promocyjne
Na pewno wiele ciekawych zespołów poznałeś za pośrednictwem serwisów streamingowych. Warto więc byłoby samemu się tam znaleźć, żeby i Twoja muzyka mogła trafić do nowych odbiorców. Ale w jaki sposób to zrobić? Niestety w większości wypadków nie można po prostu wysłać maila do twórców danego serwisu z prośbą o dodanie. Zajmują się tym bowiem agencje promocyjne, a aplikacje i portale streamingowe skupiają się na współpracy z nimi a nie z poszczególnymi twórcami. Jeśli więc chcesz zaistnieć, szukaj agencji promocyjnych zamiast kontaktu z samym serwisem. Utwory można wrzucić za darmo, a nawet na nich zarobić, ale raczej nie należy spodziewać się dużych przychodów z takich źródeł, zwłaszcza na początku kariery.
Wysyłaj maile
Bardziej klasycznym sposobem na promowanie swojej muzyki w internecie jest wysyłanie maili do… wszystkich, którzy tylko mogą być zainteresowani Twoją muzyką. Warto odzywać się do organizatorów koncertów, pisać do lokalnych serwisów, programów i gazet muzycznych. Każda drobna recenzja Twojej płyty i nawet niewielki koncert to krok na przód.
Dobrym miejscem na szukanie wsparcia może też okazać się YouTube. Niektórzy znani youtuberzy (i ci mniej popularni również) dodają muzykę od początkujących twórców do swoich filmów – czasem jako podkład, ale czasem również jako dodatek na koniec materiału, właśnie w celach promocyjnych. Warto odezwać się do osób tworzących takie kanały.
Pamiętaj o tym, by zawsze ułatwiać sprawę odbiorcy wiadomości. Promowanie muzyki w internecie będzie łatwiejsze, gdy wyślesz linki lub dołączysz same utwory. Im prostsza droga do odsłuchania tym lepiej. Jeśli utrudnisz sprawę, odbiorca maila może nie mieć dość cierpliwości i wybierze kogoś innego.
Z podobnego powodu warto oczywiście prowadzić fanpage FB oraz własny kanał YouTube. Każdy, kto będzie chciał dowiedzieć się czegoś więcej o Tobie i Twojej muzyce powinien mieć taką możliwość.
Crowdfunding
Muzyka ma się dobrze również na portalach crowdfundingowych – powstają nawet serwisy skupione wyłącznie na zbiórkach związanych z muzyką. To świetny sposób na pozyskanie dodatkowych środków na rozwój i promocję. Ale również jest to skuteczna reklama. Często osoby, które dokładają kilka złotych na Twoją zbiórkę, potem czekają na wydanie albumu i chętnie śledzą Twoje dalsze losy. Tą drogą możesz pozyskać bardzo oddanych fanów.
Grupy na fejsie
Doskonałą metodą na reklamowanie czegokolwiek są grupy na Facebooku. Jak promować swoją muzykę w ten sposób? Po prostu udzielaj się regularnie, pomagaj innym, komentuj i dyskutuj. A gdy stworzysz coś nowego, nie zapomnij się pochwalić i poprosić o ocenę.