Zastanawiasz się jak zostać producentem muzycznym? Świetnie, w takim razie zobacz, co powinieneś wiedzieć na dobry początek, by rozpocząć przygodę z tym fascynującym hobby. W pierwszej części powiedzieliśmy sobie o podstawowym sprzęcie i oprogramowaniu. Tym razem skupmy się na najważniejszych umiejętnościach.

Co musi umieć producent muzyczny?

Jak zostać producentem muzycznym? Co powinieneś umieć? Niezależnie od tego, w jakim gatunku chcesz tworzyć, warto być zainteresował się teorią muzyki. Gdy słucha się wywiadów ze znanymi twórcami, często jest mowa o emocjach, intuicji, robieniu muzyki we własnym stylu itd. To wszystko bardzo ważne, ale mało który producent dodaje, że odzwierciedlanie swoich zamysłów jest możliwe wtedy, gdy znasz podstawy teorii. Jeżeli po prostu włączysz program DAW i zaczniesz wykręcać beaty, najprawdopodobniej stworzysz utwór pełen dysonansów. O ile wcześniej nie miałeś wiele wspólnego z tworzeniem muzyki i nie masz wyrobionego słuchu muzycznego, prawdopodobnie fałszów nawet nie usłyszysz. Twój utwór będzie brzmiał dziwnie, ale nie będziesz wiedział co poprawić, by było lepiej. I właśnie dlatego teoria jest tak ważna. Oczywiście optimum to połączenie dobrych pomysłów, słuchu muzycznego i znajomości teorii.

Ale jest też dobra wiadomość dla całkowitych amatorów. Otóż podstaw teorii jest się w stanie nauczyć każdy, a doskonały słuch nie jest potrzebny, gdy tworzysz muzykę na komputerze. Zdecydowanie nie musisz być absolwentem szkoły muzycznej. Nie trzeba też umieć grać na jakimkolwiek instrumencie. A więc jak zostać producentem muzycznym? Zacznij od poznania takich pojęć, jak akord, harmonia, skala, tonacja i pochód akordów.

Miks i mastering

Kontynuując listę pojęć, dodajmy do niej miks oraz mastering. Często producenci muzyki spotykają się z tymi terminami jeszcze zanim usłyszą o jakichkolwiek pojęciach typowo muzycznych. Miks i mastering wiążą się już bezpośrednio z obróbką utworu, choć w przypadku muzyki elektronicznej granica pomiędzy aktem twórczym a obróbką dość mocno się zaciera. No dobrze, ale czym jest miks i mastering? I dlaczego to ważna część odpowiedzi na pytanie o to, jak zostać producentem muzycznym?

Miks polega na pracy z poszczególnymi ścieżkami. W ramach miksowania dodajesz efekty przestrzenne, przycinasz i podbijasz częstotliwości, ustawiasz poziomy głośności i panoramę. Zwykle niezbędna jest też kompresja dźwięku. Czynności te wykonujesz dla wszystkich ścieżek. Miks ma kilka podstawowych celów. Przede wszystkim każdy instrument musi znaleźć swoje miejsce w utworze i być dobrze słyszalny. Aby to osiągnąć można np. przyciąć niskie częstotliwości wokalu, by zrobić miejsce dla basu i odpowiednio uformować bas, by stopa była dobrze słyszalna. Z kolei właściwe dobrane pogłosy i głośności sprawią, że jedne dźwięki wydadzą się być blisko słuchacza, a inne będą stanowią tło. To tylko przykłady – miks to bardzo szeroki temat, na który napisano niejeden gruby podręcznik.

Równie długo można by mówić o masteringu. Pojęcie to jest często mylono przez początkujących z miksem, jednak zdecydowanie nie są to synonimy. Otóż mastering polega na pracy ze ścieżkami, które zostały już zmiksowane. Wówczas producent muzyczny działa na tzw. sumie lub kanale master. Jest to główny kanał wyjściowy, do którego podłączone są wszystkie pozostałe ścieżki. Innymi słowy, wykonując mastering, szlifujesz końcowe brzmienie utworu – nie ingerując już w poszczególne ścieżki (przynajmniej teoretycznie). Mastering obejmuje przede wszystkim pracę z korektorem częstotliwości oraz kompresorami. Dzięki nim można sprawić, że utwór zabrzmi wyraźnie i głośno.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here